Decembrie 1978. Plecăm
din Teheran spre Marea Caspică. Însoțitorul meu, „domnul deputat”, știa
să evite interdicțiile stării de asediu impuse de guvernul Șahului. Imunitatea
parlamentară îi garanta accesul liber la rețeaua de drumuri, puternic
controlate de armată.
„Aș vrea să vedeți satul meu”, mi-a spus înainte să pornim la drum. „Să
vedeți un sat exemplar de pescari, un loc liniștit. Nu are nicio legătură cu
tensiunea care domină capitala… ”. Dar, odată ajunși în satul lui, a
fost surprins să vadă că tinerele țărănci aveau în păr panglici negre, simbolul
supunerii față de ayatolahul Khomeini.
„Ce e asta?”, a
întrebat-o pe tânăra zâmbitoare care s-a apropiat să ne salute. „Niciun om
normal nu ar purta așa ceva, nepoată. Ce
se întâmplă cu voi? V-ați pierdut mințile? După tot ce a făcut Majestatea Sa
Imperială pentru voi, pentru noi toți…”.
Domnul deputat era incapabil să își stăpânească furia.
„Ai
dreptate, unchiule. Majestății Sale Imperiale îi datorăm mult. Electricitatea,
școala, bursa la Universitate… dar acest om”, spuse ea ținând în mână
panglicile negre, „acest om este un Sfânt”. Domnul deputat m-a
privit surprins, îndurerat, îngrijorat.
„Știți
ce se va întâmpla aici?”, a întrebat încet. „Îmi imaginez”, i-am răspuns. Șase săptămâni mai târziu, Khomeini se
întorcea în Iran. A fost începutul revoluției
islamice, primul cutremur care a scuturat din temelii letargia lumii islamice,
a somnolentului Occident.
După revolta șiiților a
urmat contrarevolta wahabiților. Arabia Saudită a făcut și ea o mișcare.
Căpetenia luptei sale se numea… Osama Bin Laden.
Septembrie 1991. În
timpul unei plimbări prin centrul Istanbulului, ne întâlnim cu perechi de
tineri îmbrăcați elegant. În mod curios, femeile poartă vălul islamic. Ceva
surprinzător pentru o țară laică, ce s-a desprins, din 1923, de obiceiurile
religioase. Dându-și seama de descumpănirea noastră, ghidul ne explică: „Sunt
familii care primesc subvenții. Oameni nevoiași, care primesc ajutor de la
partidele religioase…”. „Și în schimb ce trebuie să dea?”, am
întrebat. „Nimic, e simplă caritate”, a răspuns ghidul.
„Știi ce se va
întâmpla aici?”, am întrebat-o pe tânăra avocată spaniolă care mă însoțea.
„Îmi imaginez”, a răspuns. Patru ani mai târziu, Partidul Bunăstării
(Refah), grupare cu tendință islamistă condusă de Nicmettin Erbakan, câștiga
alegerile generale turce. Guvernul lui Erbakan a încercat că deschidă calea
spre modificarea treptată a structurilor statului laic fondat de Mustafá Kemál
Atatürk. Experimentul a durat doardoi ani; în 1997, Refah a fost dizolvat de „grupurile
de presiune” care comandau destinele țării.
Pe atunci, un tânăr militant
islamic, Taiyep Recep Erdogan, avea funcția de primar al Istanbulului. În 1998,
justiția țării otomane l-a decăzut pe viață din dreptul de a fi ales pentru că
a recitat public versurile poetului național Ziya Gökalp: «Moscheele sunt
cazărmile noastre, cupolele sunt căștile noastre, minaretele sunt baionetele
noastre și credincioșii, soldații noștri. Allah e mare, Allah e mare».
Aparent, judecătorul
însărcinat cu anchetarea „cazului Erdogan”, Vural Savas, găsise indicii
de infracțiune împotriva esenței statului turc. După patru ani, în 2002, când
Partidul Justiției și Dezvoltării (APK), fondat și condus de însuși Erdogan, a
obținut o victorie covârșitoare la alegeri, liderul său nu a fost autorizat să
preia funcția de prim-ministru. A trebuit să aștepte câteva luni pentru a
câștiga suspendarea condamnării „definitive” impuse de tribunale.
De la preluarea puterii,
Erdogan a făcut tot posibilul să aplice programul politic al patidului său,
rezumat în campania electorală la câteva cuvinte: remusulmanizarea Turciei
și islamizarea diasporei.
APK s-a lansat în
campania de cucerire a a trei ministere cheie: Internele, Justiția și Educația.
Ofensiva ideologică conta pe sprijinul clericului Fetullah Gülen, liderul
mișcării Cemaat, autoexiliat în Statele Unite. La scurt timp a început să se
vorbească despre un nou concept socio-politic: neo-otomanismul.
Întoarcerea la valorile islamice? Sfârșitul kemalismului? Răspunsurile sunt/au
fost foarte opace.
Erdogan a încercat în
mai multe ocazii (2011, 2015) să recurgă la Parlament pentru a schimba
Constituția. Obiectivul său: abandonarea sistemului parlamentar introdus acum
95 de ani de Atatürk pentru a transforma țara într-o republică prezidențială. Nu
ar fi un experiment nou pentru că îl găsim în Franța, Statele Unite sau Mexic.
Eficiența lui depinde, evident, de mecanismele de control existente.
Cele
18 amendamente aprobate la sfârșitul săptămânii trecute de alegătorii turci
implică: dispariția funcției de prim-ministru și înlocuirea acesteia cu mai
mulți vicepreședinți numiți de Președinție (a se citi Erdogan). Parlamentarii nu vor
putea controla activitatea ministerelor; dispar moțiunile de cenzură (votul de
neîncredere); președintele va putea milita într-o formațiune politică,
chestiune pe care legislația actuală nu o permite. Numărul deputaților va
crește de la 550 la 600. Parlamentarii vor putea să îl destituie pe președinte.
Dispar tribunalele militare acuzate de Erdogan de complicitate cu oficialii
complotiști. Președintele va numi patru din cei 13 judecatori ai Tribunalului
Suprem.
În fine, dar nu mai
puțin important: Erdogan ar putea câștiga încă două mandate prezidențiale, ceea
ce îi va permite să stea la putere până în 2029.
Relațiile cu Uniunea
Europeană, marcate de o deteriorare fără precedent în ultimele luni și,
concret, după încercarea de (auto)lovitură de stat din iulie 2016, ar putea fi
reduse la minim. Neo-otomanismul își îndreaptă privirile spre alte latitudini.
Asia? Rusia?
Aroganța și abuzul de
putere ale lui Erdogan nu îi deranjează deloc pe noii săi prieteni și aliați
moscoviți. Nu îi deranjează nici represiunile declanșate împotriva presupușilor
susținători ai „trădătorului”, acum, Fetullah Gülen: militari,
polițiști, judecători, profesori universitari, jurnaliști. Lista victimelor
represaliilor este foarte lungă; prea lungă…
Pe scurt, Erdogan va
avea, începând de acum, puteri depline. Quo vadis, Turcia? Quo vadis,
aliată loială a NATO, candidată răbdătoare la integrarea în deja slăbita Uniune
Europeană?
Un artículo muy bueno, un análisis excepcional.
ResponderEliminar